Onveilig, ondoordacht, onhandig. Dat zijn de
kwalificaties, nadat de Abtswoudse tunnel sinds kort weer is opengesteld voor
fietsers en voetgangers. De Delftse publieke opinie maakte er direct gehakt
van. Die korte steile trap. Voor rollators, rolstoelgebruikers en mensen met
kinderwagens een onneembare hindernis. Die fietsgootjes die aanvankelijk te
dicht tegen de trapleuning waren geplaatst en te kort waren. Broddelwerk, zo
was in de lokale pers te lezen. Maar kan het ook anders?
De vier fietsgootjes zijn van een aandoenlijke
eenvoud. Een simpele aluminium goot met opstaande randen aan beide zijkanten. Vastgeschroefd
op de betonnen trap en inmiddels helemaal doorlopend tot op de tunnelvloer
voldoen ze nu. Het is allemaal tijdelijk, ter overbrugging van het spoor.
Vergelijk ze met de betonnen fietsgoten op het Delftse station. Die liggen pal
naast de leuning van de trappen die naar de perrons voeren. Praktisch
onneembaar als je met je fiets de trein in wil. Tenzij je je fiets op de schouder
neemt.
Dat is bij de Abtswoudse tunnel niet nodig.
Maar steil blijft het wel en dat is een moeilijk op te lossen probleem. Je kunt
de bouwers verwijten dat in Delft Kennisstad een weinig innovatieve oplossing
is bedacht. Zeker. Een traplift, een
vlakke hellingbaan met een ruime aanloop was ook mogelijk geweest. Met een
veelvoud aan kosten. De huidige uitvoering is bruikbaar, maar niet voor
iedereen geschikt. Wel voor verreweg de meesten van die duizenden studenten die
dagelijks per fiets naar het TU-gebied gaan. De omrijroutes via Irenetunnel en
Kruithuisweg blijven gewoon bestaan. En mocht je twijfel hebben: beneden voor
de trap staat het bord “verboden te fietsen” . Daar word je als fietser voor
even voetganger. Met de fiets in het gootje naar boven. Omrijden kost heel wat
meer tijd.
guwie
geplaatst 1 oktober 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten