maandag 1 oktober 2012

Gootjes



Onveilig, ondoordacht, onhandig. Dat zijn de kwalificaties, nadat de Abtswoudse tunnel sinds kort weer is opengesteld voor fietsers en voetgangers. De Delftse publieke opinie maakte er direct gehakt van. Die korte steile trap. Voor rollators, rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens een onneembare hindernis. Die fietsgootjes die aanvankelijk te dicht tegen de trapleuning waren geplaatst en te kort waren. Broddelwerk, zo was in de lokale pers te lezen. Maar kan het ook anders?

De vier fietsgootjes zijn van een aandoenlijke eenvoud. Een simpele aluminium goot met opstaande randen aan beide zijkanten. Vastgeschroefd op de betonnen trap en inmiddels helemaal doorlopend tot op de tunnelvloer voldoen ze nu. Het is allemaal tijdelijk, ter overbrugging van het spoor. Vergelijk ze met de betonnen fietsgoten op het Delftse station. Die liggen pal naast de leuning van de trappen die naar de perrons voeren. Praktisch onneembaar als je met je fiets de trein in wil. Tenzij je je fiets op de schouder neemt.

Dat is bij de Abtswoudse tunnel niet nodig. Maar steil blijft het wel en dat is een moeilijk op te lossen probleem. Je kunt de bouwers verwijten dat in Delft Kennisstad een weinig innovatieve oplossing is bedacht. Zeker.  Een traplift, een vlakke hellingbaan met een ruime aanloop was ook mogelijk geweest. Met een veelvoud aan kosten. De huidige uitvoering is bruikbaar, maar niet voor iedereen geschikt. Wel voor verreweg de meesten van die duizenden studenten die dagelijks per fiets naar het TU-gebied gaan. De omrijroutes via Irenetunnel en Kruithuisweg blijven gewoon bestaan. En mocht je twijfel hebben: beneden voor de trap staat het bord “verboden te fietsen” . Daar word je als fietser voor even voetganger. Met de fiets in het gootje naar boven. Omrijden kost heel wat meer tijd.


guwie 




geplaatst 1 oktober 2012



Geen opmerkingen:

Een reactie posten