Een 35-meter hoge ‘torenkraan’ siert sinds
kort het oude Stationsplein op. Vreemd. Ga je een tunnel graven, zet je een
reusachtige kraan neer. En straks komen er nog twee kleinere kranen bij. Die torenkraan is nodig om met zijn draaicirkel
van 75 meter allerlei materiaal op moeilijk bereikbare bouwplekken af te
leveren. Maar heb je daarvoor zo’n hoge kraan nodig? Natuurlijk, hij mag de andere kranen niet
raken. Dus enig hoogteverschil is wel nodig. Maar zo hoog? Dat valt op. De aanduiding “torenkraan” is goed gekozen. Het komt vermoedelijk van
“torenflat”. En met zijn hoogte van 35
meter is hij te vergelijken met zo’n
10-verdiepingen hoog woongebouw. Niet te
missen.
De Duitsers onderscheiden Hochbau en Tiefbau.
Onze spoortunnel valt in die tweede categorie. Vandaar dat je toch even opkijkt
, zodra het de hoogte in gaat. Bij de
noordelijke tunnelingang op het voormalige Bacinolterrein ook zoiets. Daar stond een stellage die makkelijk 6 meter
boven het maaiveld uitstak. Waarom zo’n
uitkijkpost?
Laat niemand denken dat een tunnel graven
alleen een ondergrondse bezigheid is.
Veel groot materieel steekt ruim boven het huidige viaduct uit. Nu heeft
dat viaduct wel korte pootjes. Menig vrachtauto reed zich eronder vast. Ooit is overwogen om bovenop dat viaduct een
tweede te bouwen. Zo kun je ook vier sporen maken. In China en Dubai draaien ze
daar hun hand niet voor om. Maar hier gaan we ondergronds, al suggereert zo’n
torenkraan iets anders. Straks is er
niets meer om je over te verbazen. Saai hoor.
guwie
geplaatst 16 april 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten