De tunnelbouwers kunnen het niet laten. Soms
wordt er een heel weekend doorgewerkt, ook ’s nachts. Bijvoorbeeld als de
trambaan weer eens verlegd moet worden.
Is het overdag al boeiend wat er allemaal te zien is, bij donker is het echt
feest. De normale straatverlichting is dan veruit onvoldoende. Daarom worden er
lichtmasten bijgeplaatst. De verschillende werkauto’s en kranen hebben meerdere
koplampen. Hoogtepunt is het vuurwerk van de lassers. De gele en
oranje hesjes van de werkers zien er extra feestelijk uit.
De bouwvakkers werken in ploegendienst, maar
voor de toeschouwer zijn het steeds
dezelfde werklui die bezig zijn. In werkkleding lijken ze sprekend op elkaar.
Vergis je echter niet. Vaak zijn mannen uit verschillende Europese regio’s met elkaar aan het
werk. Vanuit de Balkan, België, Polen (ja, ook die), maar ook Duitsers die met
hun busjes Schienentechnik GmbH de bouwplaats opluisteren. En iedereen is
voortdurend bezig. Geen gelanterfanter. Wie daar de wind eronder houdt is ons
een raadsel. Er klinken geen commando’s. Kennelijk is alles afgesproken werk.
Het loopt op rolletjes zo te zien.
Worden er dan helemaal geen fouten gemaakt?
Waarschijnlijk wel, maar dat merken we meestal niet. Een proeftram rijdt midden
in de nacht van zondag op maandag over de nieuwe rails op het dak van de
tunnel. Eerst stapvoets en als dat goed gaat een beetje sneller. Maandagochtend in alle vroegte kan de
dienstregeling weer hervat worden alsof er niets is gebeurd. De meesten van ons
slapen dan nog lekker. Niets gemerkt van de werkzaamheden. De feestverlichting
is dan al weer uit.
guwie
geplaatst 1 mei 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten