Tegen kwart over twee in de middag nipte hij aan zijn
plastic bekertje met koffie in de stationshal in aanbouw. Het was zijn derde vandaag en zeker niet zijn laatste. De grijzende, vitale
zestiger hoefde je niets te vertellen over de spoortunnel in Delft. De Dag van de Bouw was voor hem een
uitgelezen mogelijkheid om eens “ achter de hekken te kijken” , zoals hij zelf
zei. Hij was niet de enige. Met 7500 bezoekers was de openstelling van
stadskantoor en tunnel in Delft een van
de beste bezochte projecten in Nederland.
Bij het krieken van de dag was hij in Eindhoven op de trein
gestapt. Geen vrij-reizen-dag, maar zijn
goedkope treinkaartje van de Hema bood
uitkomst. Deze dag wilde hij alle grote
stationswerken in Nederland bezoeken.
Alleen op de Dag van de Bouw heb je toegang
tot bouwputten die gestaag veranderen in gloednieuwe stations, zo
vertelde hij tussen twee slokken koffie door.
Station Arnhem als
eerste. Daar wordt nu een nieuwe stationshal gebouwd. De oude hal is jaren geleden al
gesloopt, maar onenigheid over ontwerp
en kosten heeft voor veel vertraging gezorgd.
Tijdens het vervolg van zijn
treinreis naar Delft is hij uitgestapt in Utrecht. Lag perfect op zijn route. Een comfortabele ,
moderne OV terminal zoals ProRail het
nieuwe station daar aanprijst. Met veel
ruimte en licht. Een overdekte boulevard
die vanaf 2030 zo’n 100 miljoen reizigers per jaar kan verwerken. Maar
voorlopig nog volop in de verbouw, dus meer dan een bezoek waard.
Het ondergrondse perron van het nieuwe station in Delft was op de Dag van de Bouw opengesteld voor het publiek |
In Delft had hij haast. Ruim voor vier uur wilde hij in Breda zijn om ook daar de
bouwwerken te bezoeken. De route door het stadskantoor vond hij prachtig, maar
het ging hem vooral om de ondergrondse perrons. Die moest hij nog zien,
voordat zijn trein vertrok. Nog net kon
ik hem een flyer van de Delftse spoortunnel in handen drukken, voordat hij in
de diepte verdween. Een echte liefhebber.
guwie
geplaatst 15 juli 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten