De brug is nauwelijks te herkennen als brug. Vlak en breed en met een
weinig opvallende leuning. De no nonsense naam voegt daar weinig toe:
Constructiebrug. Toch is deze brug op het kruispunt van Westvest en Westlandse
weg belangrijk voor de dwarsverbinding onder en straks over het spoor.
Bij de bouw van de spoortunnel is het altijd goed opletten voor fietsers en
automobilisten. Verkeerslichten en rood-witte blokken die het verkeer op het onoverzichtelijke
kruispunt aan de stadskant van de Irenetunnel in goede banen proberen te
leiden. Rijbanen die geregeld worden omgelegd, fietsers en voetgangers die daar
moeten oversteken. Onlangs nog is de weg en het fietspad verplaatst van het
midden van de brug naar de kant van de Hooikade. Het voetpad loopt nu door een
blauwe container. Veiliger en beter, dat wel.
Rond deze brug is afgelopen jaren van
alles te doen geweest. Commotie was er vorig jaar toen de kapper (“ O,Jan wat
zit je haar mooi”) op de hoek van de Hooikade een berg zand voor zijn deur kreeg.
Niet tijdelijk zoals ze eerst dachten, maar definitief vanwege de hogere ligging van de weg. Ook de
fietsroute over de kade gaf rumoer. Het terras van Grand Café Huszàr moest er
voor wijken. Fijn als je als uitbater je nering wilt verbeteren. Toch is hier niet
alles kommer en kwel.
![]() |
Sinds kort is er een terras op het water voor Grand Café Huszàr |
Op dit kruispunt bij de Zuidkolk is de
toekomst al begonnen. Inmiddels ligt er, waarschijnlijk als genoegdoening voor
geleden schade, een terrasboot voor het Grand Café , dwars op de kade. Je kunt
er een sloep huren om Delft over het water te verkennen. Het wordt een toplocatie
bij dit kruispunt van belangrijke fietsroutes met vrij uitzicht over het water.
Hier duikt straks het fietspad onder de Constructiebrug door en loopt uit in de
nieuwe ondergrondse fietsenstalling bij het station. Veel potentiele klanten
voor het café dus kassa voor de uitbater. Nu wel.
guwie
geplaats 1 mei 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten