![]() |
Slim combineren van goederenstromen zorgt voor minder transportbewegingen |
Wat je allemaal nièt ziet bij de bouw van de spoortunnel
zou wel eens een veelvoud kunnen zijn van wat wel zichtbaar is. Ligt voor de hand. De oostelijke tunnelbuis wordt
nu ingericht voor het treinverkeer. In stilte, beneden onder de grond. Behalve
de werkers zijn alleen een paar excursiedeelnemers er getuige van. Een keer per
jaar mag iedereen komen kijken, op de Dag van de Bouw.
Maar dat bedoel ik niet. Juist van de bovengrondse bouw is er relatief maar weinig
te zien. Al die materialen die aangevoerd moeten worden, al dat afval dat weer
weg moet. Toch gaat het er best rustig aan toe. Geen rijen wachtende vrachtauto’s,
geen bergen restmateriaal dat afgevoerd moet worden. Waar komt het vandaan,
waar brengen ze het naartoe? En vooral: wanneer? Just-in-time heet dat
tegenwoordig. Of nog moderner Smart Building Logistics.
Materiaalopslag in de stad vraagt behoorlijk wat ruimte.
Die ruimte is er nauwelijks. Dus is de oplossing het ergens anders op te slaan waar
die ruimte er wel is en soms nog goedkoper ook. Bestel je materiaal, zodat het
voor de ochtendspits ter plekke is. Dat scheelt wachttijd. En laat die
vrachtwagens daarna gelijk het restmateriaal mee terugnemen. Volgens de BAM
wordt zo 50 % bespaard op het aantal
transportbewegingen. En is ook maar de helft van de bouwplaatscapaciteit nodig.
Sneller en groener transport, zo is het devies. Maar het
is vast ook goedkoper, hoewel er een schakel tussen zit. Dat is de verzamelplek
elders die beheerd moet worden. Precies, daarom zien we zo weinig stapels
materiaal op de plek van de bouw zelf. Slimme logistiek, een klein wonder.
guwie
geplaatst 15 april 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten