Een mistige zondag in november. Het is oorverdovend stil langs het
spoor. Dat weekend was er een zogenoemde ‘buitendienststelling’ van het
treinverkeer van en naar Delft. Op het
voormalige Gistterrein moesten damplanken de grond in gedrukt worden, vlak
naast de spoordijk. Bovendien konden er
dan enkele verbeteringen aan het bestaande spoor aangebracht worden. Dat spoor moet nog drie
jaar mee. Geen treinen dus in Delft. Maar er reden ook geen trams. De HTM
staakte die dag. Wat een rust, nog versterkt door de mist die als een zware
deken over de stad lag. Zo stil krijgen we het nooit meer, zelfs niet als het
treinverkeer straks ondergronds gaat.
SpoorzoneDelft had ons gewaarschuwd. Niet voor
de stilte, maar voor een hels lawaai vanwege het intrillen van de damplanken.
Al het materieel zou worden ingezet. Buurtbewoners kregen een brief en waren
uitgenodigd een week daarvoor op excursie te komen, zodat het allemaal nog eens
goed uitgelegd kon worden.
Zaterdag voor de stille zondag ging het er
inderdaad lekker van langs. Van ’s ochtends vroeg tot in de kleine
uurtjes. Maar toen was het ook over.
Zondags niets meer gehoord. De klus was kennelijk zonder te veel tegenslag
geklaard. Des te beter.
Had “Voorlichting” van SpoorzoneDelft niet een
beetje overdreven? Hhumm…. Je kunt maar
beter de mensen in alle vriendelijkheid de stuipen op het lijf jagen. Valt het
tegen, dan hadden ze het toch tevoren gezegd. Valt het mee, des te dankbaarder
is de buurt. Ook tramlijn 1 is veel
eerder weer door de Irenetunnel gaan rijden dan aanvankelijk voorspeld. Straks
rijden er opeens toch in 2014 al treinen door de oostelijke tunnelbuis.
Het leed overdrijven kan heel functioneel
zijn.
guwie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten