Ongelofelijk hoeveel ijzer er nodig is om zo’n
tunnel te bouwen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe dicht die gevlochten wapening is. Dat
is nodig om het tunneldak de vereiste stevigheid te geven. Want straks rijden
gewoon de trams, de bussen en het autoverkeer er overheen.
IJzer is al zo’n 5000 jaar geleden
ontdekt. Het werd gebruikt als speerpunt
en als versiering. Zeg ijzer en veel mensen denken onmiddellijk aan Popeye, de
tekenfilmheld van vroeger. Hij was sterk
en lenig. Ieder mens heeft dagelijks zo’n 15 mg. ijzer nodig. Krijg je dat niet via je voeding binnen dan
wordt je slap en futloos. Met de spoortunnel is het niet anders. IJzer is er
voor de stevigheid.
Hoeveel ijzer is nu nodig voor de tunnel? Ga
maar na. Een kleine drie kilometer lang, straks twee tunnelbuizen. Het dak, de vloer, de tussenwanden, de
diepwanden met de ‘wapeningskorven’ die in het beton verdwenen. Het is nauwelijks in kilo’s uit te drukken.
Rekenaars hebben becijferd dat er zes maal het ijzergewicht van de Eiffeltoren
mee gemoeid is.
IJzer is een goed recyclebaar product. Het brengt een paar dubbeltjes per kilo op en
je kunt het met een elektromagneet makkelijk uit het afval halen. In een hoogoven wordt het omgesmolten waarna
het product een nieuw leven begint. Toch raakt het op, want eenmaal als wapening
in het beton, is het voor tientallen jaren verdwenen. Hoe lang gaat zo’n
treintunnel eigenlijk mee?
guwie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten