dinsdag 3 januari 2012

IJzersterk


Ongelofelijk hoeveel ijzer er nodig is om zo’n tunnel te bouwen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe dicht die gevlochten wapening is. Dat is nodig om het tunneldak de vereiste stevigheid te geven. Want straks rijden gewoon de trams, de bussen en het autoverkeer er overheen.

IJzer is al zo’n 5000 jaar geleden ontdekt.  Het werd gebruikt als speerpunt en als versiering. Zeg ijzer en veel mensen denken onmiddellijk aan Popeye, de tekenfilmheld van vroeger.  Hij was sterk en lenig. Ieder mens heeft dagelijks zo’n 15 mg. ijzer nodig.  Krijg je dat niet via je voeding binnen dan wordt je slap en futloos. Met de spoortunnel is het niet anders. IJzer is er voor de stevigheid.

Hoeveel ijzer is nu nodig voor de tunnel? Ga maar na. Een kleine drie kilometer lang, straks twee tunnelbuizen.  Het dak, de vloer, de tussenwanden, de diepwanden met de ‘wapeningskorven’ die in het beton verdwenen.  Het is nauwelijks in kilo’s uit te drukken. Rekenaars hebben becijferd dat er zes maal het ijzergewicht van de Eiffeltoren mee gemoeid is.

IJzer is een goed recyclebaar product.  Het brengt een paar dubbeltjes per kilo op en je kunt het met een elektromagneet makkelijk uit het afval halen.  In een hoogoven wordt het omgesmolten waarna het product een nieuw leven begint. Toch raakt het op, want eenmaal als wapening in het beton, is het voor tientallen jaren verdwenen. Hoe lang gaat zo’n treintunnel eigenlijk mee?


guwie





geplaatst 2 januari 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten