![]() |
Vanaf maart 2015 gaat de trein in Delft door de tunnel rijden, veel eerder dan verwacht; de kosten blijken veel hoger dan eerder geraamd. |
Het duizelt je, zoveel grote bedragen kwamen er voorbij op
een avond van het TOP. Maar niet alleen dat. Je duikt ook in een wereld van
afkortingen: TOP betekent Techniek Ontmoetings Punt. De lezing werd gegeven
door de directeur van het OBS: het Ontwikkelings Bedrijf Spoorzone. Het ging
over de Business Case Spoorzone, en dus over geld. Vandaar al die grote bedragen.
Een zaaltje vol met voornamelijk geïnteresseerde mannen.
Wethouder Lennart Harpe die verantwoordelijk is voor de spoortunnel was er ook.
Na de lezing zijn we een stuk wijzer. Een stresstest laat zien dat het
berekende tekort acht keer zo groot is
dan daarvoor. Altijd gedacht dat de financiële problemen voornamelijk te wijten
zijn aan de tegenvallende resultaten van de grondverkoop. Dat is zeker een
belangrijke reden. Maar door de dramatisch gedaalde rentestand in de afgelopen jaren zijn de inkomsten op
het uitstaande kapitaal fors weggezakt. De miljoenentekorten paradeerden op het
scherm van de powerpointpresentatie.
Schrappen dus in de plannen. De openbare ruimte in de
woonbuurten wordt soberder ingericht, de parkeergarage wordt van de hand
gedaan. Gelukkig zijn er al heel wat woonkavels verkocht. Maar de opbrengsten
daarvan vallen wat tegen. Al die zelfbouwende kopers moeten meer begeleid
worden dan zij die een kant en klaar huis kopen. De prijs voor het verschil
tussen aanbodgestuurd en vraaggestuurd bouwen. Er zijn geen taboes , zo zei de wethouder. Desnoods
wordt het stadskantoor verkocht of vestigt zich een grote hotelketen in de
spoorzone. Moet kunnen. Want dat kan grote bedragen opleveren.
guwie
geplaatst 1 december 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten