De stad en de campus. Dat is nooit een gelukkig huwelijk geweest.
Onlangs waren bij een bijeenkomst van TOP Delft over de relatie tussen de
spoorzone en de TU-campus alle partijen present: NS-stations, het grondbedrijf van de universiteit
en de spoorzone. Vreemd genoeg ging het
vooral over de loop- en fietsroutes van het station naar de universiteit. Dat
is een kruip-door-sluip-door voor studenten en medewerkers die per fiets naar
werk of college gaan. Via smalle steegjes, links en rechts afslaand en door een
woonwijk. Geen natuurlijke route die je makkelijk vindt. Dat zou beter kunnen.
De campus van de TU Delft met het Mekelpark centraal gelegen tussen de gebouwen van de universiteit |
Het echte probleem is echter het totaal ontbreken van de TU in de spoorzone. De NS
vertegenwoordiger hield een warm pleidooi voor city marketing. Laat direct bij
het station zien wat Delft is: een historische binnenstad, Delfts blauw en de
technische universiteit. De historische kaart van Delft op het plafond van het
station is dus prima. Delfts blauw er bij en iedereen ziet direct dat het om
Delft gaat.
Bij het station is geen plek ingeruimd voor een beeldbepalend
TU gebouw zoals bijvoorbeeld een ruimte voor representatieve bijeenkomsten of een
onderwijsgebouw. Het zou duidelijk maken dat Delft ook een stad is van techniek
en onderwijs. Dat gaat niet gebeuren. De TU ziet er niets in en groeit door op
haar campus, ver weg van het station. Het zou de integratie tussen stad en
campus ten goede komen. En de dikke fietsersstroom tussen station en
campus zou een stuk minder worden.
guwie
geplaatst 1 november 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten