“Hier vaart een file van 16 vrachtwagens”. Iedereen die wel eens voor de
opgehaalde brug over het kanaal staat of per fiets naar Den Haag rijdt kan het
af en toe zien. De Haagse vuilniscontainers varen over de Schie naar Rotterdam.
Een duurzame wijze van transport.
Maar nu
nog mooier. Ook onderdelen van de aan te leggen spoorbaan in de tunnel komen
over het water naar Delft. Fred Geurts, projectmanager van Strukton Rail, laat
via de maandelijkse pagina van SpoorzoneDelft in de Delftse Post weten: “De
ballast en de dwarsliggers komen over de Schie naar Delft”. Dat is nog eens wat
anders dan het routinevervoer van het huisvuil. Hoe ze dat bedacht hebben? Dan
moet je weten dat een van de kantoren van Strukton aan het Amsterdam-Rijnkanaal
ligt. Vandaar. Alleen voor het laatste stuk transport komen er kleine vrachtwagens
aan te pas. Dumpers noemen ze die. De
rails – op het werk spoorstaven genoemd – worden per trein aangevoerd. Die
staven zijn 120 meter lang. Te lang voor vervoer over water.
![]() |
Het met een schip aangevoerde balastgrind wordt met een vrachtwagen naar de spoortunnel vervoerd. |
Je
vraagt je af wat er voor de tunnelbouw nog meer over water aangevoerd kan
worden. Niet de rails dus en ook niet het beton dat gestort moet worden. Dat
moet snel op de bouwplaats zijn, anders ‘stolt’ het in de mortelauto.
Maar we
doen een suggestie: het betonijzer bijvoorbeeld. Er moet ook materiaal afgevoerd worden. Wat
te denken van al die uitgegraven grond? Die zou voorlopig naar een grondbank
gaan. Maar ze houden vast grond over. Die kan makkelijk over het water
weggevoerd worden. Goed dat Delft aan het Rijn-Schiekanaal ligt. Alle transport
dat geen haast heeft kan over water. Duurzaam en op de weg is het al druk
genoeg.
guwie
geplaatst 1 maart 2014
De tekst op het containerschip gaat over een file van 16 vrachtwagens, niet 64!
BeantwoordenVerwijderen