Zoevend glijdt de trein het station binnen. De
piepende remmen brengen de kolos tot stilstand. Met een zachte zucht schuiven de deuren open
waarna een met stemmen gevulde stroom reizigers
zich naar de uitgang beweegt.
Niet te missen geluiden die het station vullen en na enkele minuten weer
verstommen. Iets verderop vermengt
het rammelende geluid van ijzer
op ijzer - de vertrekkende trein die
over het spoorviaduct rijdt – zich met het intrillen van damwanden. De herrie
hiervan stijgt ver uit boven de dagelijkse geluiden op het spoor.
Niet alleen de beelden, maar ook de geluiden van het spoor worden bewaard voor later |
We zijn vandaag de dag sterk visueel
georiënteerd, maar geluid
blijft essentieel voor de beleving van
de spooromgeving. Het hoort bij het ritme van het alledaagse treinenverloop, maar ook bij de
bouwactiviteiten in de spoorzone. Geluid
waarschuwt ook voor gevaar. Is de bouw van de spoortunnel beter te begrijpen
door goed te luisteren? Zonder meer. De veranderingen in dit gebied zijn ook hoorbaar.
Dat vindt in ieder geval een aantal geluidtechnici, kunstenaars en
bewoners die samenwerken in het project
Hoorbare Herinneringen. Ze verzamelen, versterken en verwerken
omgevingsgeluiden op verschillende momenten in het bouwproces. Geluidskunst
zoals ze het zelf noemen.
Sta dus niet vreemd te kijken als je in de spoorzone
een geluidstechnicus met een grote microfoon in de weer ziet. Die is omgevingsgeluiden
aan het opnemen. Het project loopt nog
door tot 2017. Zo ontstaat een reeks van bovengrondse bouw- en treingeluiden
die mettertijd verstomt en over gaat in de stadse geluiden van de woonwijk die
daar uiteindelijk komt. Het documenteren van deze geluiden is een prachtige
aanvulling op de vele foto’s die dagelijks van de tunnelbouw worden
gemaakt. Bij geluid sta je niet zo stil,
tenzij het lawaai wordt. De geluiden van de spoorzone vertellen een eigen
verhaal.
guwie
geplaatst 1 februari 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten