Het is voor
iedereen duidelijk. De diepwand van het nieuwe station kun je vergelijken met
een windscherm. Dat blijft alleen strak staan als het met een scheerlijn en
haringen vast staat in de grond. De “strengankers” die uit de wand steken zijn
de haringen met scheerlijn van de diepwand. De ankers worden gebruikt om
uitbuigen van de wand van het ondergrondse station te voorkomen. Uitbuigen van
de diepwand zou invloed kunnen hebben op het oude stationsgebouw.
Het is maar een
van de informatieborden die staan opgesteld in het ondergrondse station. Een
toelichting in begrijpelijke taal over een technisch detail. Dat hoort ook bij
het openstellen voor het publiek van het ondergrondse station. Andere
informatieborden gaan over het rookwarmteafvoerkanaal, weer zo’n mooi
scrabblewoord, of over de perrons. En dan de borden met getallen. Cijfers
zorgen er voor dat je je goed kan voorstellen hoe groot zo’n spoortunnel is: 320 zwembaden aan grondverzet, 6 km tweebaansweg aan asfalt,
om maar wat te noemen. Er worden ruim 6 Eifeltorens aan wapeningsstaal
gebruikt. Allemaal te lezen tijdens de ondergrondse wandeling op 12 meter diepte.
Strengankers die uit de tunnelwand steken voorkomen dat de wand uitbuigt. |
En daar is
onlangs gretig gebruik van gemaakt tijdens de Dag van de Bouw. Ruim 5000 mensen
hadden er een wachttijd in de rij van drie kwartier voor over om een kijkje te
nemen in de tunnel.
De perrons zijn al goed te zien. En vanaf de vloer van
de immense fietsenstalling, een verdieping hoger, heb je een wondermooi
uitzicht op de tunnel . De mezzanine, de tussenverdieping die als een betonnen
bak halverwege hangt, wordt straks de toegangspoort naar de perrons. Nu als
ruwe bolster al heel herkenbaar.
guwie
geplaatst 1 september 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten