![]() |
Eind 2015 gereed: niet alleen stadskantoor en tunnel, maar ook nieuwe ziekenhuis en nieuwe Sebastiaansbrug, hier nog in oude staat. |
De weer teruggeplaatste wieken op molen De
Roos geven vleugels aan de treintunnel. Het lijkt haast een keerpunt in de
tunnelbouw. Weliswaar moeten we nog zo’n tweeënhalf jaar wachten totdat de
treinen echt onderduiken, maar we zijn ruim over de helft van de bouw. Het
lijkt of we na heel wat overlast, stof en lawaai nu bergopwaarts gaan.
2015, het jaar waarin alles anders wordt. Niet
alleen gaan de treinen straks ondergronds, nee, we hebben dan ook een nieuw stadskantoor en de nieuwe
Sebastiaansbrug waarover tramlijn 19 gaat rijden richting TU. En het nieuwe Reinier de Graafziekenhuis gaat
dan open. Delft wordt in één klap op veel fronten totaal anders. Stel je voor,
de economische crisis is dan over. Dan kan er op het spoortracé bovenop de tunnel sneller dan gedacht
een nieuw stadsdeel verrijzen.
De molen als een teken van hoop, van
vooruitgang, van de toekomst. Gek dat juist zo’n archaïsch gebouw daar het
symbool van lijkt te worden. Wel een monument dat je als eerste ziet als je
vanaf afslag Delft Noord de stad binnenrijdt. Of als je met tramlijn 1 of 19
nog niet eens bij de halte Prinsenhof bent.
Behalve dat de molen er weer als vanouds
uitziet, gebeurt er nog iets interessants. Juist bij de molen is nu al gestart met de bouw van de
westelijke tunnelbuis. En wij maar denken
dat pas na 2015, als de treinen ondergedoken zijn, daarmee wordt begonnen.
ProRail heeft er de vaart in. Wat nu al kan hoeft straks niet.
Vanaf 2015 zal alles anders zijn. Welke oude Hollandse stad verjongt zo
ingrijpend? Pal aan de rand van het centrum. De Oude Jan denkt er dromerig het zijne van.
guwie
geplaatst 1 juli 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten