Nog een kleine drie jaar te gaan en dan duikt
de trein de tunnel in. De aansluiting op het nieuwe spoor wordt in één weekend
gefikst. En dan moet alles op rolletjes
lopen die maandagochtend. Zo’n klus
vergt wel enige voorbereiding. ProRail is zich daar goed van bewust blijkens
een bericht dat al in december 2012
in het nieuws kwam: “Indienststelling spoortunnel tot in
de puntjes voorbereid”. De ingebruikname
dient volgens dat bericht “snel en vlekkeloos te verlopen.” Op een modelspoorbaan
in Zoetermeer wordt het hele proces gesimuleerd. Nu al.
![]() |
Proefopstelling in Zoetermeer |
Gelukkig valt er in de tunnel geen sneeuw en
er zullen ook geen wissels in liggen die kunnen vastvriezen. In de nadagen van de Fyra-misère zijn de
zenuwen natuurlijk behoorlijk gespannen.
Er wordt getest, gerekend en gemeten. De eisen zijn zeker niet mis. Het gaat om vluchtwegsignalering, ventilatoren, rook- en brandmelders, blus- en
treinstilstanddetectiesystemen. Kortom het gaat primair om de veiligheid.
Maar ook het imago van het spoor is in het geding. NS
en ProRail willen en kunnen zich geen nieuw débacle op de hals halen.
Vandaar dat de spanning behoorlijk
oploopt. Maar als het allemaal lukt, op tijd en vlekkeloos, dan straalt dat ook
op Delft af. Wie had gedacht dat een
zondagmiddaghobby op zolder nog eens zo van pas zou kunnen komen?
guwie
zie ook: http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20130324&item=270
geplaatst 1 april 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten