De organist gaat vol op het orgel. Het is het
teken dat de dienst is begonnen. Bij binnenkomst zijn we met muziek van een
jazzcombo verwelkomd. Het spooorzonelied wordt gezongen en een fluitiste speelt
Bach. Een gedicht van Jules Deelder. Tussendoor is er applaus voor de
optredens. Voorwaar geen ingrediënten
voor een gewone kerkdienst. Maar dat is het ook niet.
Optreden Ars Vocalis in stationshal van Delft |
In de wereld van de betonstorters, kraanmachinisten
en ijzervlechters die de spoortunnel bouwen is een kerkdienst niet het eerste
waar je aan denkt. Net zo min als aan het optreden van het koor Ars Vocalis onlangs
in de tot concertzaal omgetoverde hal van het oude station. Concert en
kerkdienst verhouden zich tot de bouwput als een zachtfluwelen kussen tot het
beton van de tunnel. Maar daarom is het niet minder waardevol in het
spoorzoneproject. Ze horen er bij net als CrommeLijn en ProRail.
De kerkdienst is een initiatief van de
samenwerkende kerken in Delft. De geestelijke creativiteit houdt niet op bij
het voorlezen van verzen en het ten gehore brengen van een sonate. Vanachter de
katheder houdt ook iemand van de harde kant, zeg maar iemand uit de bouwput,
een preek. Geen geestelijke, maar een leek zoals laatst Ad Broeders, de
projectmanager van ProRail. Een mooi verhaal, zijn persoonlijke verhaal over
zijn baan, zijn project en zijn thuis. Van zoveel gedrevenheid en betrokkenheid
gaat bezieling uit. Het is het fluweel dat zo goed past bij het beton.
guwie
geplaatst 15 januari 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten