maandag 1 december 2014

Geen taboes

Vanaf maart 2015 gaat de trein in Delft door de tunnel rijden, veel eerder
dan verwacht; de kosten blijken veel hoger dan eerder geraamd.
Het duizelt je, zoveel grote bedragen kwamen er voorbij op een avond van het TOP. Maar niet alleen dat. Je duikt ook in een wereld van afkortingen: TOP betekent Techniek Ontmoetings Punt. De lezing werd gegeven door de directeur van het OBS: het Ontwikkelings Bedrijf Spoorzone. Het ging over de Business Case Spoorzone, en dus over geld.  Vandaar al die grote bedragen.

Een zaaltje vol met voornamelijk geïnteresseerde mannen. Wethouder Lennart Harpe die verantwoordelijk is voor de spoortunnel was er ook. Na de lezing zijn we een stuk wijzer. Een stresstest laat zien dat het berekende tekort  acht keer zo groot is dan daarvoor. Altijd gedacht dat de financiële problemen voornamelijk te wijten zijn aan de tegenvallende resultaten van de grondverkoop. Dat is zeker een belangrijke reden. Maar door de dramatisch gedaalde rentestand  in de afgelopen jaren zijn de inkomsten op het uitstaande kapitaal fors weggezakt. De miljoenentekorten paradeerden op het scherm van de powerpointpresentatie.

Schrappen dus in de plannen. De openbare ruimte in de woonbuurten wordt soberder ingericht, de parkeergarage wordt van de hand gedaan. Gelukkig zijn er al heel wat woonkavels verkocht. Maar de opbrengsten daarvan vallen wat tegen. Al die zelfbouwende kopers moeten meer begeleid worden dan zij die een kant en klaar huis kopen. De prijs voor het verschil tussen aanbodgestuurd en vraaggestuurd bouwen.  Er zijn geen taboes , zo zei de wethouder. Desnoods wordt het stadskantoor verkocht of vestigt zich een grote hotelketen in de spoorzone. Moet kunnen. Want dat kan grote bedragen opleveren.

guwie





geplaatst 1 december 2014


Geen opmerkingen:

Een reactie posten