zaterdag 1 november 2014

Gemiste kans

De stad en de campus. Dat is nooit een gelukkig huwelijk geweest. Onlangs waren bij een bijeenkomst van TOP Delft over de relatie tussen de spoorzone en de TU-campus alle partijen present:  NS-stations, het grondbedrijf van de universiteit en de spoorzone.  Vreemd genoeg ging het vooral over de loop- en fietsroutes van het station naar de universiteit. Dat is een kruip-door-sluip-door voor studenten en medewerkers die per fiets naar werk of college gaan. Via smalle steegjes, links en rechts afslaand en door een woonwijk. Geen natuurlijke route die je makkelijk vindt. Dat zou beter kunnen.

De campus van de TU Delft met het Mekelpark centraal
gelegen tussen de gebouwen van de universiteit
Het echte probleem is echter het totaal  ontbreken van de TU in de spoorzone. De NS vertegenwoordiger hield een warm pleidooi voor city marketing. Laat direct bij het station zien wat Delft is: een historische binnenstad, Delfts blauw en de technische universiteit. De historische kaart van Delft op het plafond van het station is dus prima. Delfts blauw er bij en iedereen ziet direct dat het om Delft gaat.


Bij het station is geen plek ingeruimd voor een beeldbepalend TU gebouw zoals bijvoorbeeld een ruimte voor representatieve bijeenkomsten of een onderwijsgebouw. Het zou duidelijk maken dat Delft ook een stad is van techniek en onderwijs. Dat gaat niet gebeuren. De TU ziet er niets in en groeit door op haar campus, ver weg van het station. Het zou de integratie tussen stad en campus ten goede komen. En de dikke fietsersstroom tussen station en campus zou een stuk minder worden.

guwie



geplaatst 1 november 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten