dinsdag 15 juli 2014

Liefhebber

Tegen kwart over twee in de middag nipte hij aan zijn plastic bekertje met koffie in de stationshal in aanbouw. Het was zijn derde vandaag  en zeker niet zijn laatste. De grijzende, vitale zestiger hoefde je niets te vertellen over de spoortunnel in Delft.  De Dag van de Bouw was voor hem een uitgelezen mogelijkheid om eens “ achter de hekken te kijken” , zoals hij zelf zei. Hij was niet de enige. Met 7500 bezoekers was de openstelling van stadskantoor en tunnel  in Delft een van de beste bezochte projecten in Nederland.

Bij het krieken van de dag was hij in Eindhoven op de trein gestapt.  Geen vrij-reizen-dag, maar zijn goedkope treinkaartje van de Hema  bood uitkomst. Deze dag  wilde hij alle grote stationswerken in Nederland  bezoeken. Alleen op de Dag van de Bouw heb je toegang  tot bouwputten die gestaag veranderen in gloednieuwe stations, zo vertelde hij tussen twee slokken koffie door.

Station  Arnhem als eerste. Daar  wordt nu een nieuwe stationshal  gebouwd. De oude hal is jaren geleden al gesloopt, maar onenigheid  over ontwerp en kosten heeft voor veel vertraging gezorgd.  Tijdens het  vervolg van zijn treinreis naar Delft is hij uitgestapt in Utrecht.  Lag perfect op zijn route. Een comfortabele , moderne OV terminal  zoals ProRail het nieuwe station daar aanprijst.  Met veel ruimte en licht. Een overdekte boulevard  die vanaf 2030 zo’n 100 miljoen reizigers per jaar kan verwerken. Maar voorlopig nog volop in de verbouw, dus meer dan een bezoek waard.


Het ondergrondse perron van het nieuwe station in Delft was
op de Dag van de Bouw opengesteld voor het publiek
In Delft had hij haast. Ruim voor vier  uur wilde hij in Breda zijn om ook daar de bouwwerken te bezoeken. De route door het stadskantoor vond hij prachtig, maar het ging hem vooral om de ondergrondse perrons. Die moest hij nog zien, voordat  zijn trein vertrok. Nog net kon ik hem een flyer van de Delftse spoortunnel in handen drukken, voordat hij in de diepte verdween. Een echte liefhebber.


guwie


geplaatst 15 juli 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten