dinsdag 15 april 2014

Slimme logistiek

Slim combineren van goederenstromen zorgt
voor minder transportbewegingen
Wat je allemaal nièt ziet bij de bouw van de spoortunnel zou wel eens een veelvoud kunnen zijn van wat wel zichtbaar is.  Ligt voor de hand. De oostelijke tunnelbuis wordt nu ingericht voor het treinverkeer. In stilte, beneden onder de grond. Behalve de werkers zijn alleen een paar excursiedeelnemers er getuige van. Een keer per jaar mag iedereen komen kijken, op de Dag van de Bouw.

Maar dat bedoel ik niet. Juist van de  bovengrondse bouw is er relatief maar weinig te zien. Al die materialen die aangevoerd moeten worden, al dat afval dat weer weg moet. Toch gaat het er best rustig aan toe. Geen rijen wachtende vrachtauto’s, geen bergen restmateriaal dat afgevoerd moet worden. Waar komt het vandaan, waar brengen ze het naartoe? En vooral: wanneer? Just-in-time heet dat tegenwoordig. Of nog moderner Smart Building Logistics.

Materiaalopslag in de stad vraagt behoorlijk wat ruimte. Die ruimte is er nauwelijks. Dus is de oplossing het ergens anders op te slaan waar die ruimte er wel is en soms nog goedkoper ook. Bestel je materiaal, zodat het voor de ochtendspits ter plekke is. Dat scheelt wachttijd. En laat die vrachtwagens daarna gelijk het restmateriaal mee terugnemen. Volgens de BAM wordt zo  50 % bespaard op het aantal transportbewegingen. En is ook maar de helft van de bouwplaatscapaciteit nodig.

Sneller en groener transport, zo is het devies. Maar het is vast ook goedkoper, hoewel er een schakel tussen zit. Dat is de verzamelplek elders die beheerd moet worden. Precies, daarom zien we zo weinig stapels materiaal op de plek van de bouw zelf. Slimme logistiek, een klein wonder.



guwie



geplaatst 15 april 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten