zaterdag 1 maart 2014

Varende dwarsliggers

Hier vaart een file van 16 vrachtwagens”. Iedereen die wel eens voor de opgehaalde brug over het kanaal staat of per fiets naar Den Haag rijdt kan het af en toe zien. De Haagse vuilniscontainers varen over de Schie naar Rotterdam. Een duurzame wijze van transport.

Maar nu nog mooier. Ook onderdelen van de aan te leggen spoorbaan in de tunnel komen over het water naar Delft. Fred Geurts, projectmanager van Strukton Rail, laat via de maandelijkse pagina van SpoorzoneDelft in de Delftse Post weten: “De ballast en de dwarsliggers komen over de Schie naar Delft”. Dat is nog eens wat anders dan het routinevervoer van het huisvuil. Hoe ze dat bedacht hebben? Dan moet je weten dat een van de kantoren van Strukton aan het Amsterdam-Rijnkanaal ligt. Vandaar. Alleen voor het laatste stuk transport komen er kleine vrachtwagens aan te pas. Dumpers noemen ze die.  De rails – op het werk spoorstaven genoemd – worden per trein aangevoerd. Die staven zijn 120 meter lang. Te lang voor vervoer over water.


Het met een schip aangevoerde balastgrind wordt
met een vrachtwagen naar de spoortunnel vervoerd.
Je vraagt je af wat er voor de tunnelbouw nog meer over water aangevoerd kan worden. Niet de rails dus en ook niet het beton dat gestort moet worden. Dat moet snel op de bouwplaats zijn, anders ‘stolt’ het in de mortelauto. 



Maar we doen een suggestie: het betonijzer bijvoorbeeld.  Er moet ook materiaal afgevoerd worden. Wat te denken van al die uitgegraven grond? Die zou voorlopig naar een grondbank gaan. Maar ze houden vast grond over. Die kan makkelijk over het water weggevoerd worden. Goed dat Delft aan het Rijn-Schiekanaal ligt. Alle transport dat geen haast heeft kan over water. Duurzaam en op de weg is het al druk genoeg.


guwie




geplaatst 1 maart 2014

1 opmerking:

  1. De tekst op het containerschip gaat over een file van 16 vrachtwagens, niet 64!

    BeantwoordenVerwijderen