zondag 1 september 2013

Scheerlijnen

Het is voor iedereen duidelijk. De diepwand van het nieuwe station kun je vergelijken met een windscherm. Dat blijft alleen strak staan als het met een scheerlijn en haringen vast staat in de grond. De “strengankers” die uit de wand steken zijn de haringen met scheerlijn van de diepwand. De ankers worden gebruikt om uitbuigen van de wand van het ondergrondse station te voorkomen. Uitbuigen van de diepwand zou invloed kunnen hebben op het oude stationsgebouw.

Het is maar een van de informatieborden die staan opgesteld in het ondergrondse station. Een toelichting in begrijpelijke taal over een technisch detail. Dat hoort ook bij het openstellen voor het publiek van het ondergrondse station. Andere informatieborden gaan over het rookwarmteafvoerkanaal, weer zo’n mooi scrabblewoord, of over de perrons. En dan de borden met getallen. Cijfers zorgen er voor dat je je goed kan voorstellen hoe groot zo’n spoortunnel is: 320 zwembaden aan grondverzet, 6 km tweebaansweg aan asfalt, om maar wat te noemen. Er worden ruim 6 Eifeltorens aan wapeningsstaal gebruikt. Allemaal te lezen tijdens de ondergrondse wandeling op 12 meter diepte.
Strengankers die uit de tunnelwand steken voorkomen dat de wand uitbuigt.

En daar is onlangs gretig gebruik van gemaakt tijdens de Dag van de Bouw. Ruim 5000 mensen hadden er een wachttijd in de rij van drie kwartier voor over om een kijkje te nemen in de tunnel.

De perrons zijn al goed te zien. En vanaf de vloer van de immense fietsenstalling, een verdieping hoger, heb je een wondermooi uitzicht op de tunnel . De mezzanine, de tussenverdieping die als een betonnen bak halverwege hangt, wordt straks de toegangspoort naar de perrons. Nu als ruwe bolster al heel herkenbaar.


guwie





geplaatst 1 september 2013



Geen opmerkingen:

Een reactie posten