woensdag 1 mei 2013

Zwieren

Aanleg van de trambaan op het tunneldak

De tram zwiert over de Phoenixstraat en de Westvest richting station. Hij zwiert zoals schaatsenrijders bochten en kronkels maken. Al verschillende keren zijn de rails verschoven om zo ruimte te maken voor de aanleg van de spoortunnel.  Nu gaan de trams op het tunneldak rijden. Waar de baan eerst zo dicht mogelijk tegen het viaduct werd gelegd, scheert de tram straks vlak langs de gevels van de Westvest. Nog niet op de definitieve plek, want als de spoortunnel klaar is verschuift de baan weer. “Changez le tram” is minstens zo kenmerkend voor de spoorzone als de ondergrondse tunnelbouw zelf.

Tussen de molen en de Binnenwatersloot is de tunnelbuis langzamerhand aan het zicht onttrokken. Met de grond die op de tunnel is gestort verdween die zo maar uit het zicht.  Al eerder werd de oude waltoren tijdelijk verplaatst en weer teruggezet op het tunneldak. Hetzelfde met de molen, die ging omhoog en omlaag. De spectaculaire opvijzeling haalde de landelijke pers. Nu compleet met de wieken lijkt het alsof het nooit anders is geweest.

Al weer ruim een jaar zwiert de tram met een mooie boog om de molen. Die zwaai gaat er uit na het aansluitweekend van 4 en 5 mei. De tram gaat dan samen met  de auto’s over het dak van de tunnel rijden. Bij de bouw hebben we kunnen zien dat het dak stevig genoeg is om de tram te dragen. Dubbel ruimtegebruik en een prima ondergrond voor molen, tram en waltoren. Wat zetten we er straks nog meer op?


guwie



geplaatst 1 mei 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten