Aanleg van de trambaan op het tunneldak |
De tram zwiert over de Phoenixstraat en de
Westvest richting station. Hij zwiert zoals schaatsenrijders bochten en
kronkels maken. Al verschillende keren zijn de rails verschoven om zo ruimte te
maken voor de aanleg van de spoortunnel.
Nu gaan de trams op het tunneldak rijden. Waar de baan eerst zo dicht
mogelijk tegen het viaduct werd gelegd, scheert de tram straks vlak langs de
gevels van de Westvest. Nog niet op de definitieve plek, want als de
spoortunnel klaar is verschuift de baan weer. “Changez le tram” is minstens zo
kenmerkend voor de spoorzone als de ondergrondse tunnelbouw zelf.
Tussen de molen en de Binnenwatersloot is de
tunnelbuis langzamerhand aan het zicht onttrokken. Met de grond die op de
tunnel is gestort verdween die zo maar uit het zicht. Al eerder werd de oude waltoren tijdelijk
verplaatst en weer teruggezet op het tunneldak. Hetzelfde met de molen, die
ging omhoog en omlaag. De spectaculaire opvijzeling haalde de landelijke pers.
Nu compleet met de wieken lijkt het alsof het nooit anders is geweest.
Al weer ruim een jaar zwiert de tram met een
mooie boog om de molen. Die zwaai gaat er uit na het aansluitweekend van 4 en 5
mei. De tram gaat dan samen met de
auto’s over het dak van de tunnel rijden. Bij de bouw hebben we kunnen zien dat
het dak stevig genoeg is om de tram te dragen. Dubbel ruimtegebruik en een
prima ondergrond voor molen, tram en waltoren. Wat zetten we er straks nog meer
op?
guwie
geplaatst 1 mei 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten