donderdag 2 februari 2012

Overdrijven



Een mistige zondag in  november. Het is oorverdovend stil langs het spoor. Dat weekend was er een zogenoemde ‘buitendienststelling’ van het treinverkeer van en naar Delft.  Op het voormalige Gistterrein moesten damplanken de grond in gedrukt worden, vlak naast de spoordijk.  Bovendien konden er dan enkele verbeteringen aan het bestaande spoor  aangebracht worden. Dat spoor moet nog drie jaar mee. Geen treinen dus in Delft. Maar er reden ook geen trams. De HTM staakte die dag. Wat een rust, nog versterkt door de mist die als een zware deken over de stad lag. Zo stil krijgen we het nooit meer, zelfs niet als het treinverkeer straks ondergronds gaat.

SpoorzoneDelft had ons gewaarschuwd. Niet voor de stilte, maar voor een hels lawaai vanwege het intrillen van de damplanken. Al het materieel zou worden ingezet. Buurtbewoners kregen een brief en waren uitgenodigd een week daarvoor op excursie te komen, zodat het allemaal nog eens goed uitgelegd kon worden.

Zaterdag voor de stille zondag ging het er inderdaad lekker van langs. Van ’s ochtends vroeg tot in de kleine uurtjes.  Maar toen was het ook over. Zondags niets meer gehoord. De klus was kennelijk zonder te veel tegenslag geklaard. Des te beter.

Had “Voorlichting” van SpoorzoneDelft niet een beetje overdreven?  Hhumm…. Je kunt maar beter de mensen in alle vriendelijkheid de stuipen op het lijf jagen. Valt het tegen, dan hadden ze het toch tevoren gezegd. Valt het mee, des te dankbaarder is de buurt.  Ook tramlijn 1 is veel eerder weer door de Irenetunnel gaan rijden dan aanvankelijk voorspeld. Straks rijden er opeens toch in 2014 al treinen door de oostelijke tunnelbuis.
Het leed overdrijven kan heel functioneel zijn.

guwie





geplaatst 2 februari 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten