donderdag 15 september 2011

Referendum



De bouw van de nieuwe ondergrondse stationshal, schuin tegenover het fraaie oude stationsgebouw, kan niemand ontgaan. De dagelijkse stroom reizigers die zich naar de treinen haasten kunnen het werk op de voet volgen. En ook vanuit de trein is er een goed zicht op. In de diepe bouwput worden houten etages gebouwd die worden afgedekt met een dak. IJzervlechters zijn op het dak druk in de weer om de bewapening vernuftig in elkaar te knopen. Een hele klus, maar nodig om na het betonstorten een stevige dakconstructie voor de stationshal te krijgen. Over een paar jaar stoppen hier onder het dak de vele treinen die Delft aandoen. De ontwerpers van Benthem Crauwel Architekten hebben al mooie impressies gemaakt hoe de ondergrondse halte er uit gaat zien. Tot zo ver is het allemaal duidelijk.


Maar dan. Het stadskantoor. Dat wordt boven op het station gebouwd. Of toch maar niet? In de gemeenteraad houdt het nieuwe onderkomen de gemoederen flink bezig. Het glazen gebouw is niet mooi, het is te hoog en te groot, volgens de tegenstanders. Het nieuwe stadskantoor is helemaal niet nodig in een tijd van bezuiniging. De inwoners van Delft mogen het nu zeggen. Dat is nog eens democratie. Maar zoals bekend gaan bij een referendum vooral de tegenstanders stemmen. Is Delft daarmee gebaat?

Dat valt te betwijfelen. Stadskantoor en station worden de zichtbare entree van Delft.  Natuurlijk moet je onderzoeken of het goedkoper kan, kleiner wellicht. Maar helemaal geen stadskantoor bouwen is een gemiste kans. Het kan het icoon worden van de nieuwe spoorzone waar Delft trots op kan zijn. Dat is niet gratis, maar zeker de moeite en het geld waard. Terecht dat zoiets flinke discussies geeft. In de pers en in de gemeenteraad, maar een referendum….
guwie


geplaatst 15 september 2011





Geen opmerkingen:

Een reactie posten