woensdag 1 december 2010

Vocabulaire

Onze vocabulaire en de kennis over bouwmethoden breidt zich uit. We krijgen factsheets in de bus, leren te denken in weeknummers, er wordt voorgewoeld. De instorting van een diepwand bleek een voorzien risico. We kennen de voors en tegens van damwanden.  Inmiddels zijn we voorgelicht over nut en noodzaak van bentoniet. Tenslotte  is er sprake van tunnelmonden.

De spoortunnelbouw is een technisch werk en dat heeft  nu eenmaal zijn eigen jargon.  Het opleidingsniveau van de omwonenden en andere ge├»nteresseerden loopt uiteen. Hoe kan je iedereen bedienen? Een ding is duidelijk: zonder communicatie zal het niet gaan. Sterker: de website van Spoorzone Delft slooft zich uit in communiceren met alle denkbare betrokkenen. En iedereen die zich wel eens langs een van de hekken rond het werk heeft opgesteld, weet dat de werkers eigenlijk zonder uitzondering bereid zijn uit te leggen waar ze op dat moment mee bezig zijn.

Iemand op het communicatiecentrum aan de Barbarasteeg zei: “ je kunt de mensen niet met te veel technische informatie lastig vallen” . Dat is nog maar de vraag. Juist in Delft hebben veel mensen wat met de bouw, op welk niveau dan ook. Vertel vooral ook hoe de dingen technisch zitten. Degene die het niet interesseert haakt vanzelf af. Voor een ander is het heel interessant. Hij, maar ook zij, maakt de blitz op het verjaardagsfeestje waarin gemelijk wordt opgemerkt dat het wel een puinhoop zal zijn daar bij jullie voor de deur.
Zeker wel, maar er is wat meer te vertellen.

guwie








geplaatst 1 december 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten